فهرست مطالب

مجله پژوهش های اعتقادی کلامی
پیاپی 12 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا باقی زاده* صفحات 7-26
    برخی با توجه به آیاتی از قرآن آزدی عقیده را از جمله آزادی های اساسی انسان در اسلام می دانند، در همین راستا، مجازات بسیار سنگینی که اسلام برای شخص مرتد، در نظر گرفته است را با این آزادی منافات می بینند. در این مقاله به نقد و بررسی آن پرداخته شده است. روش تحقیق در این بحث مرکب از توصیفی و تحلیلی بوده و در جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و از ابزار فیش برداری سود جسته شده است، و در آخر نتیجه گرفته شده که مجازات مرتد از جهت تحقق موضوع و اجرای آن بسیار محدود و تحت شرایط خاص از جمله: عناد داشتن و درصدد تضعیف باورهای دینی بودن انجام می گیرد و نیز فلسفه قتل مرتد به جهت تغییر عقیده او نیست تا منافاتی با آزادی عقیده داشته باشد، بلکه به جهت جلوگیری از پیامدهای مخرب ارتداد از جمله تزلزل عقاید مسلمانان، تضعیف نظام اسلامی، تجاوز به حقوق دیگران و... می باشد.
    کلیدواژگان: اسلام، آزادی عقیده، آزادی فکر و اندیشه، ارتداد، مرتد
  • محمد سبحانی نیا صفحات 27-54
    یکی از مسایل جدید کلامی، «رابطهدین و اخلاق» است.این مسئله را از زوایای متعددی می توان بررسی کرد. این تحقیق به یکی از ابعاد آنکه جنبه کاربردی دارد یعنی تاثیر دین بر اخلاق، می پردازد. این نوشتار با روش مطالعه کتابخانه ای، در صدد رد نظریه ای است که معتقد است دین به ارزش های فرعی(خادم) که حجم عظیم اخلاق را تشکیل می دهند، نمی پردازد.این پژوهش می کوشد نقش های مهم و اساسی دین در حوزه اخلاق و نسبت به ارزش های اصلی و فرعی در سه حوزه «معرفت»، «توجیه» و «معیار»ترسیم نماید. دین در تبیین خوبی و بدی و هم چنین ذکر احکام جزیی اخلاقی، عقل را یاری رسانده و اهداف اخلاقی را بیان می نماید؛ تحسین و تقبیح خداوند به عنوان ناظر آرمانی،رفتار اخلاقی را موجه می سازد.دین،قرب و رضایت خداوند را به عنوان معیار نهایی دراخلاق معرفی می کند.همچنین دین درتربیت اخلاقی و توانبخشی، نقش اساسی دارد.
    کلیدواژگان: اخلاق، دین، تربیت، اخلاق سکولار، اخلاق دینی، حداقلی، حداکثری
  • فروغ سادات رحیم پور*، عصمت همتی صفحات 55-82
    عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که درباره حد و گستره آن وجود دارد، اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی، عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام، یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد، معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم(ص) از سائر پیامبران، به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی، از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است وبرای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص) صغیره غیر عمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند.
    این مقاله قصد دارد باروش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا درحوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است.
    کلیدواژگان: شیخ مفید، علامه طباطبایی، عصمت، سهو، نسیان
  • محمد مهدی گرجیان*، محمدرضا صمدی صفحات 83-102
    از اهم مباحث الهیاتی حد معرفت انسان نسبت به حق سبحانه است آیا انسان به ساحت قدس ربوی و الوهی رهیافتی دارد و در صورت رهیابی معرفتی انسان به بارگاه الهی و با عنایت به مراتب ذات و اسما و صفات خداوندی، معرفت انسان به کدامیک از این مراتب تعلق می گیرد و آیا معرفت انسان نسبت به مقام الوهی از نوع علم حصولی است یا حضوری؟
    در این راستا هر یک از دو اندیشمند مورد نظر یعنی ابن سینا و ملاصدرا در عین اشتراک در مواردی چند، چون عدم امکان اکتناه ذات دیدگاه های خاصی نسبت به میزان امکان معرفت انسان به حق ارائه نمودندکه ما در این نوشتار با روش توصیفی، تحلیلی در مقام تقریر و نقد آراء آنان بوده نظر مختار را با استفاده از نظرات آنان به نحو مستدل تبیین خواهیم نمود.
    کلیدواژگان: معرفت به ذات خداوند، معرفت به اسماء و صفات خداوند، ابن سینا، ملاصدرا، معرفت حصولی، معرفت شهودی و حضوری
  • محمد مصطفایی*، مهدی فرمانیان صفحات 103-136
    اولین اصل از اصول دین مسلمانان توحید است. یکی از فروع آن توحید عبادی است. وهابیت به عنوان یک جریان انحرافی از اسلام با علم کردن مساله توحید و تفسیرانحصاری جاهلانه، به بسیاری از مسلمانان نسبت شرک می دهند. یکی از بارزترین مسائلی که دستاویز این جریان بوده و آنرا در تعارض با توحید عبادی می دانند «توسل» است. وهابیت به جز توسل به دعای نبی در زمان حیات و قیامت، مابقی وجوه توسل را شرک می دانند. حال سوال اینست که آیا این عقیده وهابیت در بین سایر فرق اسلامی عمومیت دارد یا تنها منحصر به خود آنهاست؟ اکثر فرق اسلامی بسیاری از وجوه «توسل» را قبول دارند. از جمله این فرق، دیوبندیه است. تبیین«توسل»، سازگاری آن با توحید،مشروعیت و عمق التجای مسلمین بدان، مساله مهمی است که در این مقاله با بررسی آن در قلمرو اندیشه وسیره علمای دیوبندیه در نمایاندن بطلان عقاید وهابیت گام برداشته می شود.دیوبندی ها ضمن برائت از عقاید وهابیون وجوه مختلف «توسل» مانند توسل به ذات و مقام پیامبر و صالحین، شفاعت، طلب دعا از پیامبر در دنیا، قبر و قیامت، طلب دعا از صالحین در زمان حیات ونیز بعد از مرگشان، زیارت قبر انبیاء و اولیاء،تبرک، شفاء و تکریم قبور و قبه ها را قبول دارند. اهمیت کلی این نوشتار اینست که تلاش وهابیت برای تعمیم افکار و عقاید باطل خود بر کل اهل سنت با ادعای مرجعیت فکری داشتن برای آنها با هدف انحراف فکری به سمت هدف دلخواهشان را، با چالش مواجه ساخته وانزوای عقیدتی آنها را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: توحید عبادی، توسل، استغاثه، تبرک، زیارت، دیوبندیه
  • کمال نادری* صفحات 137-156
    فهم و برداشت از قران، در طول تاریخ تفسیر گرفتار دو رویکرد نادرست بوده است: نخست تاویل گرایی بی ضابطه و بر داشتهای باطنی که هیچ ارتباطی با ظاهر قران نداشته ودیگر جمودبر ظواهر کتاب وسطحی نگری و عدم تعمق در آیات الهی که به تعطیل شدن عقل در مقام فهم قران انجامید. رویکرد سوم در بر داشت از قران، شیوه اهل بیت علیهم السلام می باشد که در فهم و برداشت از قران هم باید به ظواهر الفاظ قران و معانی ظاهری آن توجه داشت وهم تلاش کرد تا به معانی باطنی آن رسید. در این مقاله پس از طرح هر یک از سه دیدگاه کلامی فوق، ادله ای که بدان استدلال شده است به تفصیل بیان شده و سپس ضمن نقد دو دیدگاه نخست، دیدگاه سوم که دیدگاهی جامع و شیوه عملی و قولی پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام می باشد با ادله متقن اثبات و مورد تاکید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: تفسیر قران، فهم قران، ظاهر و باطن، لایه مندی معرفتی
  • سید موسی هاشمی تنکابنی* صفحات 157-190
    از جمله معتقدات اساسی ادیان خصوصا ادیان توحیدی و بالاخص دین مبین اسلام مسئله عصمت است. اصل این مسئله چندان جای بحث و بررسی ندارد، لکن محدوده آن و تعریفی که از آن ارائه می شود محل نقص و ابرام است. در این میان ارائه دیدگاه هایی که به محدود کردن عصمت می انجامد جای تامل داشته و جلب توجه می نماید. یکی از این نظریه ها به سهو النبی(ص) مشهور است.
    پژوهش پیش رو بر آن است که با بررسی معنای لغوی واصطلاحی عصمت وارائه مفهومی روشن و جدید برای عصمت، و هم چنین طرح دلایل عقلی ونقلی عصمت از سهو و فراموشی پیامبر(ص)، دیدگاه سهو النبی(ص) را از نظر تاریخی و روایی و نیز نظریه اسهاء را بررسی کند و نتایج موشکافانه تری از این مبحث مهم دینی را پیش روی شیفتگان حقیقی دین الهی قرار دهد. از این رو با دقت و تامل در مساله ی عصمت و سهو النبی(ص) در این پژوهش، به اهمیت و ضرورت بیشتر بحث واقف خواهیم شد؛ که با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی و تحلیلی به سوالات پژوهش پرداخته وآنها را مبین ساخته است.
    کلیدواژگان: عصمت، علم، فراموشی، اسهاء، سهوالنبی(ص)
|
  • Reza Bagheri Zadeh* Pages 7-26
    Some by reading some verses of Quran believe that one of the basic freedoms in Islam is the freedom of thought. In this sense, they claim that Islam considers heavy penalties for an apostate. The question is that whether the apostate ruling is opposed the freedom of thought or not. In this study, I confront the existing studies in this respect both descriptively and analytically through field and library research. The result is that the apostate is punished very hardly under certain conditions such as enmity and weakening of other's religious believes. The apostate's death sentence does not counteract the freedom of thought in Islam. Rather, the penalty is to prevent the destructive consequences of apostasy such as shaking Muslim's believes, attenuating of Islamic government, violating other's rights, etc.
    Keywords: Islam, freedom of belief, freedom of thought, apostasy, apostate
  • Mohammad Sobhaninya Pages 27-54
    The relation between faith and ethics is a modern Kalama (theological) issue. This can be analyzed from multi aspects. This research focuses on one of its applied aspects, that is, the effect of religion on ethics. With the librarian method of study, this writing seeks not to focus on denying a theory that believes religious subordinate values contain great deal of ethics. This research seeks to illustrate the important and essential roles of religion in the realm of ethics and main and subordinate values in three realms of knowing, briefing and norm. In explaining goodness and badness as well as mentioning subordinate ethical rules, faith helps intellect and presents ethical objectives. Attributing goodness to God and not attributing badness to Him as an exemplary observer, religion justifies ethical behavior. Faith introduces nearness and God’s content as a final norm in Ethics. Likwise, religion plays an essential role in ethical training.
    Keywords: Ethics, religion, training, secular ethics, religious ethics, at least effect, utmost effect
  • Foroughrahimpour*, Esmat Hemmaty Pages 55-82
    In spite of few diversities in its extent and boundaries, infallibility ofprophets is a common belief of mostnumerous of the Muslim theology sects and many of other revealed religions, believers.Therefore, it has a special situation and importance among theological subjects.Among Shiite thinkers, there also are great theologians both ancient, like Sheikh Mofid and recent like AllamehTabatabaii have turned to various features of this object. AllamehTabatabaii being bound over rational proofs, regardsimmunity from oversight, forgetfulness, and mistake in reception, communication, propagation, and description of revelation as necessities of prophetess, and defines immunity from sin as keeping away of duty abandonment and doing prohibations, namely actions opposed to servituale and God’s mastership. He regards thenegation of mistake in palpable perception and nominal sciences, and recognition of expedience and corruption of creative affairs out of the object of "prophets in fallibility",so, adduse no reason about the matter.Sheikh Mofid in his turn, regarding the infallibility from Holy prophet superior to another ones, believes His Excellency tohave infallibility from any kind of purposeless and purposeful, cardinal or lesser sin, from birth, and considers other prophets liable to purposeless lesser sins that don’t cause the doers to be despised, before their prophetic mission.The present article tends to explain and comparer the opinions and reasons of these two thinker about “prophet’s infallibility", based on library method and text analysis.The most important result of this article is clarifying the similarity of viewpoints of these two grand theologians about absolute infallibility of all prophets in the area of revelation and prophecy, during their prophetic missions, and their diversity ofthoughts, out of the prophecy domain before their prophet hood.
    Keywords: Sheikh Mofid, AllamehTabatabaii, Infallibility, Prophets
  • Mohammad Mehdi Gorjian, Mohammad Reza Samadi Pages 83-102
    On of the most important problems in theology is the question that is it possible for humanbeing to gain Knowledge of the God? And what is the limitations of this Knowledge? considering the divine’s nature, names and attributes, which level is the subject of cognition?is this cognition with or without Intermediate?Despite that both sadra and Avicenna have some common ideas in this field, such as impossibility of knowing the divine’s nature, they have their own views about human’s cognition of god.This article discusses and critiques their views and argues for the correct answer with descriptive - analytical approach.
    Keywords: divine cognition, cognition of divine's attributes, names, Avicenna, mollasadra, intuitive Knowledge, mediate Knowledge
  • Mohammad Mostfaei*, Mehdi Farmaniyan Pages 103-136
    The first fundamental of fundamentals of muslems religion is "Theism".One of it`s branchs is Monotheism in worship. "Wahhabism" as perturbed progress of Eslam by raise Theism and unwisely exclusive explanation attribute Polytheism to many of muslems. One of sensible question that is a pretext of this perturbed progress and recount its antonism to Monotheism in Worship is "Suplicating". "Wahhabites" accept "Suplicating only on prayer of prophet in date of his life or in Doomsday; but account remainder of the forms of Sublicating as Polytheism. There is one question that is this "wahhabism" belief general of other islamic sects or is unique of them? Many of muslem sects accept many of forms of Sublicating. "Deobandyah" is as this type sects. The explanation of Suplicating,consistency to Theism,being lawful and dept of muslem`s commitment to it is important question that in this article by consider of it in form of think and act of thinker of "Deobandyah" can have benefit walking to show falsehood in belifes of "Wahhabism"." Deobandyah" by innocence of Wahhabite's belifes accept the various forms of Sublicating such as: Sublicating to Essece and status of Prophet and reighteouses,Intervention,Orision or Asking for prayer of Prophet in Universe or Limbo or Doomsday, Orision or Asking for prayer of reighteouses in their life or after their death,Pilgrimage of Prophets and reighteouses`s graves,Blessing,Cure,and Tributefor graves and convents. General importance of this article is this that chalenges the "wahhabism" attempt in order to generalize false their thinks and beliefs in whole of The" Sunnites" by claiming having authority of their think.
    Keywords: Monotheism in worship, Sublicating, Orision, Blessing, Pilgrimage, deobandyah
  • Kamal Naderi* Pages 137-156
    Understanding of the Quran, among during the Interpertation‘s history had two approaches that they were wrong.At frist, Oriented interpretation without a systematic method and Esoteric interpretations that had no relation with appearance of Quran and the other one is bias on appearance of holy book and Superficiality and without Deep Thought in Divine revelations that results Closure of wisdom in usderstanding of holy Quran. The third approach in understand of the holy Quran, is the Ahl-al-bayt’s method (peace be upon them) that concluded attention to the appearance of Quran’s words and the apparent meaning and trying to reach the Esoteric meanings of that.In this article. After express about the theological approaches. The reasons of them have been discussed and then after reviewing and analyzing two apprroches, the third review that is the practical method of the Prophet and ahl-al-bayt (peace be upon them) has been emphasized and proved with strong reasons.
    Keywords: Quran, s interpretation. Quran understanding, the appearance, Conscience, noetic layering
  • Sayid Moosa Hashemi Tonkaboni* Pages 157-190
    One of the basic beliefs fo religions, especially monotheistic religions and particulary the true religion of Islam is the infallibility issue. The essence of this issue doesn’t need to be negotiated and analyzed. However the issues around it and its definition is violated or insisted. Meanwhile presenting the viewpoints that lead to limiting the infallibility are worth to be considered thoroughly. On of these theories is known as ‘Sahw al-Nabi (pbuh)’ or prophet Muhammad (pbuh)’s error.This research tends to investigate the forget fullness and error theory and the ‘Sahw al-Nabi (pbuh)’s viewpoint in history and narration respects. And it’s accomplished using investigation over lexical and terminological meaning of infallibility and presenting a clear and new concept for infallibilty, and also presenting logical and narrational reasons of prophet Muhammad (pbuh)’s in fallibility from error and forgetfulness.There fore the article is to present some more scrupulous conslusions over this important religious chpter to the rtue believers of the divine religion. Thus we are to get to know the importance and requisitness of the argument paying a care ful attention and contemplating over the prophet Muhammad (pbuh)’ infallibility and error in this research. The research questions are answered and clarified using the library method and explanatory and analytical methods.
    Keywords: Infallibility, knowledge, error, forgetfulness, is haa': error, prophet Muhammad (pbuh)'s error